De kijkwijzer is opgesteld voor leerlingen uit groep 3 van het basisonderwijs. De vragen worden klassikaal door de leerkracht voorgelezen en de bijbehorende foto's en videomateriaal wordt gepresenteerd via het digibord. De leerlingen kruisen op het werkblad de juiste antwoorden aan. Bij vraag 7 en 8 geeft de leerkracht aan dat er meerdere antwoorden moeten worden aangekruist. Er is gekozen voor meerkeuze vragen met aankruisen, omdat het voor leerlingen in groep 3 nog lastig is om het verbale ook goed op papier te zetten.
Vragen kunnen in een kijkwijzer worden ingedeeld in 5 soorten vragen volgens het boek "'Beeldonderwijs en Didactiek' in hoofdstuk 6 'beeldbeschouwen.
Startvragen, Onderzoeksvragen, Analyse vragen, Speculatieve vragen, Vragen die leiden tot een oordeel.
Niet alle soorten vragen komen aan bod bij deze kijkwijzer. Dit kom doordat er alleen maar meerkeuze in zitten rekening houdend met het niveau van groep 3 leerlingen.
Er is in de opbouw wel gekozen om eerst twee startvragen te gebruiken over het onderwerp Carnaval. Dit is gedaan om de leerlingen in het gesprek naar binnen te leiden. De overige vragen zijn voornamelijk 'onderzoeksvragen' waarbij er door de leerlingen aandacht moet worden besteed aan wat ze zien.
Voor de inhoudelijk kant van de vraagstelling is gebruik gemaakt van de Theorie van Parsons. De leerlingen zullen één van de eerste stadia kijken naar beeldaspecten. De bril die ze opzetten geeft ze nog niet het vermogen om naar beeldaspecten te kijken als dat iemand in bijvoorbeeld groep 7 doet.
In de vraagstelling is ook rekening gehouden met de informatie die gedurende de voorafgaande theorieles voor de leerlingen aan bod is gekomen. Deze vragen zijn dus geformuleerd vanuit het gegeven dat alle leerlingen de theorieles hebben gevolgd.
Antwoordenblad :
1. carnaval
2. vrolijk
3. snel
4. vierkant
5. eigen inzicht
6. eigen inzicht
7.groen, rood, geel
8. rood, geel
9. oranje
10. verliefd
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.