zondag 13 april 2014

Praktijkles Drama

In de film Rio speelt muziek en dans een belangrijke rol. Daarbij kan aan de muziek en de dans vaak ook een gevoel gekoppeld worden. In de praktijklessen willen we daarom muziek, dans en drama samen laten komen.

Nadat de leerlingen een muziekles en een les beeldende vorming hebben gehad, sluiten we deze lessenserie af met een dramales, waarin muziek, emoties en de maskers samen komen en aan bewegingen zullen worden gekoppeld.

Doelgroep       : groep 3
Vakgebied       : Drama
Lesduur           : 45-60 min

Doel:
De leerlingen kunnen de emoties boos, blij, bang, bedroefd benoemen en uitbeelden.
De leerlingen hebben de kleuren van hun maskers en muziek gekoppeld aan de emoties boos, blij, bang, bedroefd.

Introductie (15 min):
De leerkracht toont de laatste scene van de film Rio: 



Veel emoties passeren in dit fragment de revue. Welke emoties kunnen de leerlingen benoemen? In ieder geval bang, boos & blij, mogelijk ook trots, verliefd.
Kunnen de leerlingen situaties beschrijven waarin zij boos, blij, bang, bedroefd waren?

De leerlingen gaan in een kring staan. Met behulp van de ‘emotievergrootcirkel’ gaan de leerlingen de emoties boos, blij, bang en bedroefd uitbeelden. De leerkracht laat eerst zelf een emotie zien. Dan  fluistert de leerkracht de eerste keer een zin het oor van een van de leerlingen in de kring. Bij de zin hoort een emotie. Deze leerling noemt de zin en probeert de emotie die erbij hoort zo klein mogelijk uit te beelden, de leerling naast deze leerling maakt de emotie een klein beetje groter en zo verder. Na de eerste twee keer bedenkt een leerling zelf welke emotie hij gaat uitbeelden (boos, blij, bang, bedroefd). Wordt duidelijk met welke emotie de leerlingen bezig zijn? Kunnen we leerlingen ook van heel groot naar klein?

Kern (30 min):
De leerlingen hebben maskers gemaakt. Hierbij hebben zij geprobeerd kleur en vorm te gebruiken om hun vogelmaskers een eigen karakter te geven. De leerlingen krijgen van de leerkracht hun eigen masker terug. De leerlingen zetten de maskers op en kijken goed naar elkaar. Zijn er maskers die een zelfde kleur / vorm hebben?
De leerkracht kiest van ieder tafelgroepje 1 leerling. Deze leerlingen gaan om de beurt op zoek naar een maskers met een zelfde kleur / vorm als die van henzelf. Op deze manier worden er groepjes gemaakt. De leerlingen helpen elkaar.

De groepjes bespreken met elkaar welke emotie (welk karakter) zij voor ogen hadden bij het maken van het masker en kiezen welke emotie (boos, bang, blij, bedroefd) het best bij hun groepje past. De leerlingen creëren met elkaar een stukje waarin zij die emotie gezamenlijk uitbeelden. Ieder groepje mag hierna de emotie behorend bij hun maskers uitbeelden. De overige groepjes kijken goed en geven aan welke emotie het groepje heeft geprobeerd uit te beelden. Waaraan hebben de leerlingen dit gezien? Passen de beelden goed bij de maskers?

Hierna gaan de leerlingen kriskras door het (speel)lokaal staan. De leerkracht laat verschillende muziekfragmenten horen (o.a. de muziekfragmenten behorend bij de muziekles). De leerlingen luisteren goed naar de muziek. Als zij vinden dat hun emotie/karakter (behorend bij het masker) goed bij de muziek past, dan beelden zij die emotie uit. Steeds zullen verschillende leerlingen aan het bewegen / uitbeelden zijn.

Afsluiting (5 min):
De lessenserie wordt afgesloten met een vrolijke Braziliaanse carnavalsoptocht, met sambamuziek, de door henzelf gemaakte maskers en vrolijke bewegingen / dans.

Na de optocht nemen de leerlingen plaats en bespreekt de leerkracht met de leerlingen wat zij de afgelopen lessen met elkaar hebben gedaan en wat de leerlingen hebben geleerd. Wat vonden de leerlingen leuk, wat ging goed, wat was minder?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.