zondag 13 april 2014

Praktijkles Muziek

In de film Rio speelt muziek en dans een belangrijke rol. Daarbij kan aan de muziek en de dans vaak ook een gevoel gekoppeld worden. In de praktijklessen willen we daarom muziek, dans en drama samen laten komen. We beginnen met een muziek les, om de kinderen eerst te laten ervaren muziek langzaam en snel kan gaan. Ook in de film komt dit terug met de vrolijke, snelle samba muziek en de langzame liefdes liedjes. De muziek is direct te koppelen aan gevoel.

Na de eerste ervaring met de muziek willen we dit in de volgende les uitbreiden naar dans en drama. Daarbij gebruiken we dan de maskers die we in de beeldende vorming les hebben gemaakt.

Doelgroep       : groep 3
Vakgebied       : Muziek
Lesduur           : 45-60 min

Doel: 
De leerlingen ervaren en herkennen het verschil tussen langzame en snelle muziek.
De leerlingen kunnen gevoel koppelen aan muziek.

Introductie:
Als inleiding houd ik een gesprekje met de leerlingen over snel en langzaam. Daarna maak ik de koppeling naar de muziek. Kan je dat ook horen in muziek? Hoe zou snel klinken en hoe langzaam? Na het gesprekje krijgen de kinderen een aantal fragmenten muziek te horen. Per fragment geven de leerlingen aan of ze de muziek snel of langzaam ging. Voor deze introductie kiezen we een aantal fragmenten uit Le Carnaval des Animaux (langzaam: schildpad/olifant, snel: voliere, afwisselend langzaam/snel: kippen en hanen).

Langzaam:


Snel:


Kern:
Om snel en langzaam ook te ervaren gaan we vervolgens met muziek en beweging aan de slag.
Eerste oefening:
De kinderen lopen rond op de maat van de handtrom. Het tempo is eerst rustig en gaat steeds sneller. Daarna afwisseling tussen snel-langzaam-stil.
Tweede oefening:
Net als voorgaande oefening, maar dan met instrumenten. Groep in tweeën opdelen. Helft van de groep krijgt een instrument (ritmestokjes, woodblock, sambaballen). Zij zijn het orkest, de anderen zijn de toneelspelers/dansers en gaan bewegen op het ritme van het orkest. De leerkracht geeft het tempo aan en het orkest speelt mee. Na een tijdje de groepen wisselen en de oefening nog een keer doen.

Tot slot behandelen we een aantal stukjes uit de film Rio.
* Liefdes scene
* Vrolijke Samba scene

Hier gaan we de begrippen langzaam-snel en het gevoel, die we geleerd en ervaren hebben in de inleiding en de kern, toepassen op de film. We laten een aantal fragmenten zien zonder het geluid. De kinderen krijgen de opdracht na te denken over welke muziek bij dit fragment zou passen. Daarbij moeten ze aangeven of het snelle of langzame muziek moet zijn en vertellen waarom (welk gevoel hebben ze bij het fragment?). Daarna laten we de twee stukjes muziek horen. De kinderen moeten aangeven welke muziek ze bij welke fragment zouden doen.

Afsluiting:
Als afsluiting laten we de fragmenten uit de film zien en bespreken we kort of we vooraf goed hadden bedacht hoe de muziek zou zijn.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.