zondag 2 maart 2014

Persoonlijke motivatie Manouk

Op 11 februari 2014 hadden wij onze eerste les Kunstzinnige Oriëntatie. Omdat ik overdag aan het werk was, was ik voorafgaand aan de les helaas niet in de gelegenheid de intro-video te bekijken. Gelukkig hebben we de intro-video tijdens de les alsnog bekeken. De opdracht lijkt omvangrijk, maar interessant!!

Kung Fu Panda is een 3D animatiefilm, die ik verschillende keren heb bekeken. Na de eerste les Kunstzinnige Oriëntatie, besef ik dat ik de film echter nooit echt goed heb gezien. Nooit heb ik tijdens het kijken van voornoemde film nagedacht over het waarom van de beelden, de muziek, de sfeer, de kleuren et cetera. Nu ik erover heb nagedacht, vind ik het bijzonder dat ik een 3D animatiefilm nooit op dergelijke wijze heb gezien, terwijl ik op een dergelijke wijze wel kan kijken naar een schilderij of zelfs een boek (denk aan Hersenschimmen).

De komende periode wil ik mijzelf dan ook aanleren een film anders, 'gelaagder' te bekijken. Hierbij gaat mijn interesse met name uit naar het gebruik van muziek en geluid ter ondersteuning van de verhaallijn en de film.

3D animatiefilms sluiten goed aan bij de belevingswereld van kinderen op de basisschool. Op de basisscholen waar ik tot nu toe stage heb gelopen, worden de 3D animatiefilms met name ingezet als 'vermaak' bijvoorbeeld vlak voor een vakantie. Kinderen kijken dan, net als ik tot heden deed, naar de film, zonder echt te zien. Ik heb veel zin de komende periode de 3D animatiefilms 'uit te kleden' en de gelaagdheid van de films te leren (in)zien. Met die kennis zal ik in de toekomst waardevolle lessen voor leerlingen op de basisschool kunnen creëren, gebruikmakend van een medium afkomstig uit hun directe belevingswereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.